Проведення реабілітації інвалідів по зору
І і ІІ груп у Реабілітаційному центрі УТОС
У 1988 році в Українському товаристві сліпих (УТОС) перебувало на обліку 69 690 інвалідів по зору І та ІІ груп, з яких 72 % люди працездатного віку. Близько 30 тисяч інвалідів, пройшовши необхідний курс лікування, соціально-побутову та професійну реабілітацію, працювали на підприємствах УТОС.
Весь об’єм робіт, пов’язаних з процесом реабілітації, а саме: матеріально-технічне забезпечення, підбір наставників, інструктора-реабілітолога, виконували учбово-виробничі підприємства, які були центрами реабілітації.
З 1991 року державне замовлення на продукцію, яку виготовляли підприємства УТОС, було ліквідовано. Унаслідок цього підприємства УТОС були «кинуті» на самостійне виживання.
Ясно, що конкурентну боротьбу підприємства, де працюють люди з обмеженими фізичними можливостями, будуть програвати.
За 10 років кількість працюючих інвалідів на УВП УТОС зменшилась утричі. Реабілітаційна робота підприємств УТОС відійшла на задній план, оскільки вона вимагає значних фінансових затрат.
Виникла нагальна потреба в утворенні реабілітаційного центру як окремого спеціалізованого закладу. Такий спеціалізований заклад, випереджаючи укази Президента та постанови Кабінету Міністрів України з цього питання, був утворений у 1998 році в УТОС.
Відкриття Реабілітаційного центру УТОС (далі – Центр) вимагало розв’язання багатьох проблем, а саме: створення матеріальної бази, підбір спеціалістів-професіоналів з практичним досвідом роботи, розробка програм навчальних планів з відповідною корекцією на початковому етапі роботи.
Розглянемо кожну з цих проблем окремо.
Створення матеріальної бази, або де навчати реабілітантів.
Центр став правонаступником Республіканських курсів підвищення кваліфікації керівних працівників і спеціалістів УТОС та отримав будівлю 1934 року побудови, яка мала непривабливий вигляд і «тріщала» по всіх швах.
Насамперед було відремонтовано цю будівлю з дотриманням усіх будівельних вимог та кольорової гами для закладів такого типу. Після ремонту будівля Центру стала окрасою мікрорайону, має привабливий вигляд і в сонячну, і в похмуру погоду. Кольори внутрішніх приміщень теплі і світлі, коридори широкі і вільні від будь-яких предметів, на дверях усіх приміщень є таблички-покажчики, виконані збільшеним і брайлівським шрифтами. Створено два класи для загальних занять, два комп’ютерних класи, спортивний зал, спальні для реабілітантів, кухня, санітарно-гігієнічні кімнати. Упорядковано подвір’я, прокладено рівні асфальтовані доріжки для прогулянок реабілітантів, встановлено спрямовуючі орієнтири, є невеличкий квітник.
Підбір викладачів. На момент відкриття в Центрі працював один тифлопедагог, решта працівників – спеціалісти з різних галузей, які мали практичний досвід роботи з інвалідами по зору. Вирішення проблеми забезпечення Центру спеціалістами-тифлопедагогами здійснювалось у тісній співпраці з кафедрою тифлопедагогіки Національного педагогічного університету (НПУ) ім. М. П. Драгоманова. Центр став базовою лабораторією Університету. Внаслідок такої співпраці у Центрі працює 7 тифлопедагогів. З 14 позаштатних викладачів, які залучаються до проведення занять, – 7 інвалідів по зору. Практичне питання із забезпечення Центру спеціалістами вирішено.
Навчальні плани та програми. Під час розроблення навчальних планів та програм виник ряд проблем: яка загальна кількість годин необхідна для курсу реабілітації, співвідношення зайнятості часу теоретичними і практичними заняттями, тривалість перебування реабілітантів у Центрі, можливість максимальної кількості занять з реабілітантами при мінімальному кошторисі.
Навчання реабілітантів у Центрі проводиться у вигляді занять як з групою в повному складі, так і індивідуальних.
Головний акцент у навчальному процесі робиться на проведенні практичних і самостійних робіт (75 % всього навчального часу відводиться практичним заняттям). Практичний досвід підтвердив, що певних успіхів у соціально-побутовій реабілітації та передпрофесійній підготовці можна досягти при 2-місячному перебуванні реабілітантів у Центрі.
Виходячи з цього, було розроблено 320-годинну програму із соціально-побутової та передпрофесійної підготовки реабілітантів, у якій на психологічну корекцію відводиться 6 % часу; мобільність пересування у приміщеннях та відкритому просторі – 25 %; читання і письмо по Брайлю – 15 %; домоведення і обслуговуючу працю – 25 %; елементи профорієнтації і трудової діяльності, в тому числі і комп’ютерні технології – 24 %; фізичне виховання – 5 %.
У процесі роботи у навчальні плани та кількість годин у різні розділи програми можуть вноситись корективи залежно від психологічного стану, вікового та освітнього рівня, стану здоров’я реабілітантів.
По закінченні навчання з кожного розділу програми проводяться залікові роботи.
Важливим елементом в соціально-трудовій реаблітації є також культурно-масова робота з реабілітантами, яка спрямована на самоствердження особистості.
Уся реабілітаційна робота підпорядковується єдиній меті – підготовка конкурентоспроможного працівника та його працевлаштування.
За 10 років існування навчання в Центрі пройшли 540 інвалідів по зору І та ІІ груп. Переважна більшість реабілітантів після перебування в Центрі працевлаштована як на підприємствах УТОС, так і за його межами.
Вивчення комп’ютерних технологій у Центрі як складова соціально-трудової реабілітації інвалідів по зору
Вивчення комп’ютерних технологій інвалідами по зору відкриває незрячим широкий і практично безперешкодний доступ до інформаційних технологій.
Останнє можна порівняти з винайденням і впровадженням шрифту Брайля, який відкрив шлях незрячим до письменності.
Центр працює з дорослими людьми – інвалідами по зору, які недавно втратили зір і потрапили в нашу установу після лікування та медичної реабілітації.
У Центрі домінує принцип, що все, чому тут навчають, кожен реабілітант повинен зробити самостійно своїми руками, а тому в навчальному плані з реабілітації близько 80 % навчального часу відведено практичній діяльності інвалідів. Керуючись цим принципом, у Центрі проводиться робота щодо забезпечення самостійного доступу незрячого до інформації, яка подається в плоскодрукованому вигляді. Це здіснюється шляхом її озвучення або переведення в символи Брайля на брайлівський дисплей за допомогою персонального комп’ютера. Після певного курсу навчання комп’ютерним технологіям таке переведення інформації стає доступним інваліду по зору без сторонньої допомоги. Освоївши нескладні прийоми роботи з персональним комп’ютером, незрячі отримують самостійний доступ до інформації, записаної на лазерних дисках як в електронному вигляді, так і у вигляді дикторських озвучених текстів, музичної інформації та з глобальної мережі Інтернет.
Зростаюча заінтересованість інвалідів по зору комп’ютерною технікою стимулюється розширенням її доступності. Так, за період з 2002 до 2008 року було закуплено 478 тифлокомплексів і передано організаціям системи УТОС. А непрямі підрахунки показують, що в індивідуальному користуванні інвалідів по зору знаходиться не менше 400 комп’ютерів.
Таким чином, вивчення комп’ютерних технологій у процесі первинної допрофесійної реабілітації інвалідів по зору є об’єктивною необхідністю, обов’язковим предметом у програмі реабілітації.
Особлива увага у Центрі приділяється підбору викладачів. При цьому враховується специфіка процесу навчання. Викладач повинен глибоко знати предмет як теоретично, так і в плані проведення практичних занять, володіти спеціалізованими методами його викладання у формі, доступній для незрячого слухача. Доступність занять передбачає максимальну вербальну деталізацію всіх операцій і дій реабілітанта, тому що принцип «дивись і роби як я», продуктивний для навчання зрячих, при навчанні незрячих осіб не діє.
Педагогічний такт і створення довірливих відносин між викладачем та реабілітантом є також однією з вимог до викладачів. Цим вимогам повною мірою відповідає викладацький склад Центру. З чотирьох викладачів комп’ютерних технологій один – кандидат наук і троє – інваліди по зору, один з яких – психолог.
Другою після підбору викладачів складовою навчального процесу є матеріальна база проведення занять. У процесі навчання та придбання тифлокомплексів Центр має певні напрацювання та набутий досвід. Завдяки роботі Центру, у вересні 2003 року постановою Кабінету Міністрів України персональний комп’ютер з адаптивним програмним забезпеченням був узаконений як засіб реабілітації інвалідів по зору, і при закупівлі не обкладається ПДВ.
Ідеальним був би такий спосіб навчання, коли з кожним реабілітантом індивідуально працює викладач-інструктор та інтервал між заняттями менше 48 годин. Цей спосіб навчання потребує тривалого часу.
У Центрі навчаються інваліди з усієї України. На період навчання вони проживають у Центрі. Цей період обмежений трьома тижнями. Крім того навчання проводиться на госпрозрахунковій основі і тому фінансово обмежено. Це спонукає Центр застосовувати груповий метод занять.
Багаторічна практика показала, що висока результативність навчання досягається при наповнюваності груп 5 – 6 осіб і тривалості навчання 3 тижні при загальному обсязі навчальної програми 96 годин.
Слід зазначити, що груповий метод навчання в умовах, коли реабілітанти мають спільну мету і попередньо мотивовані на досягнення позитивного результату навчання, протягом трьох тижнів мають можливість практично безперервно спілкуватися один з одним, має такі позитивні сторони.
1. Як правило, в кожній групі дуже швидко виявляється лідер, до якого намагаються підтягуватися решта реабілітантів.
2. У випадках, коли викладач працює з окремим реабілітантом, у решти є можливість консультуватись один з одним з незрозумілих питань.
3. Включається в дію колективна пам’ять (рефлективне навчання), коли при самостійних заняттях реабілітантів відтворюються набуті знання з пройденого матеріалу.
Важливу роль відіграє і той факт, що під час навчання реабілітанти проживають у приміщенні Центру. Це дає їм можливість у вечірній час зібратися групою без викладача і відтворити матеріал, який розглядався вдень, підготувати запитання викладачу на наступне заняття з неясних моментів теми, що є своєрідною і активною формою контролю знань.
Залежно від кінцевої мети, якої прагнуть реабілітанти, тобто рівня володіння комп’ютерною технікою, формуються три типи навчальних груп.
До першого типу належать навчальні групи, підсумком навчання в яких є ознайомлення реабілітантів з комп’ютерною технікою, видами робочих місць для інвалідів із застосуванням комп’ютерів та практичне вміння користуватися інформацією, записаною на комп’ютерних носіях. Цей обсяг знань реабілітанти отримують під час проходження психолого-практичної реабілітації в межах загальної програми реабілітації.
До другого типу належать групи, кінцевою метою навчання у яких є оволодіння реабілітантами практичними навичками і вміннями набирати, форматувати і роздруковувати плоским друком певний документ, записувати і копіювати інформацію на різних носіях, самостійно знаходити потрібну інформацію в локальних і глобальних комп’ютерних мережах. Метою навчання є стійке вміння реабілітантів користуватися певними комп’ютерними програмами без їх установки і налаштування.
У групі третього типу навчаються уже підготовлені користувачі комп’ютерної техніки, що є підвищенням кваліфікації. До занять у таких групах залучаються викладачі, розробники загальновизнаних програм.
Після закінчення курсу занять у групі другого типу слухачам видається мультимедійний CD-диск із записом лекцій, які їм читались під час занять, а також інший довідковий матеріал та копії комп’ютерних програм, які вільно розповсюджуються.
Навчання інвалідів по зору комп’ютерним технологіям у Центрі розпочалося з 2001 року. За час, що минув, навчання у групі першого типу пройшли 510 слухачів, 92 з них виявили бажання продовжити навчання у групі другого типу. Не всі вони можуть реалізувати своє прагнення, оскільки його реалізація залежить від відповідного фінансування.
Науково-дослідна і творча робота в Центрі
Центр проводить науково-дослідну та педагогічно-виховну і реабілітаційну роботу і співпрацює з НПУ ім. М. П. Драгоманова (кафедра тифлопедагогіки), Науково-навчальним центром прикладної інформатики Академії наук України, тифлопрактичною лабораторією «Реабілітант» (м. Чернівці).
Щороку на базі Центру проходять навчальну практику студенти-тифлологи НПУ ім. М. П. Драгоманова.
Завдяки плідній співпраці з кафедрою тифлопедагогіки Інституту корекційної педагогіки НПУ ім. М. П. Драгоманова Центр має високий кадровий потенціал. Заступник директора, методист-реабілітолог і вихователі є спеціалістами-тифлологами – випускниками НПУ ім. М. П. Драгоманова. Для проведення окремих занять залучаються працівники кафедри тифлопедагогіки НПУ ім. М. П. Драгоманова, Університету розвитку людини «Україна» та Інституту психології.
У вересні 2004 року на базі Центру проведено Міжнародний семінар із сучасних комп’ютерних технологій за участю незрячого доктора наук Йозефа Ендера (ФРГ) та доктора фізико-математичних наук Новосибірського відділення академії наук Росії В. О. Лебєдєва.
Центром розроблено Програму з психолого-практичної та соціально-трудової реабілітації інвалідів по зору, Перелік основних професій, за якими можуть працювати інваліди по зору.
На всі заняття, які проводяться, Центр розробив методичні рекомендації з урахуванням вітчизняного, зарубіжного і власного досвіду роботи.
З питань реабілітації Центром видано чотири книги та зроблено сім доповідей на конференціях, у тому числі на трьох міжнародних конференціях з питань реабілітації та навчання інвалідів по зору.
Центр бере активну участь у забезпеченні інвалідів по зору засобами реабілітації. За ініціативи Центру та клопотанням Центрального правління (ЦП) УТОС, підтриманим Міністерством праці та соціальної політики України, Кабінет Міністрів України від 26 вересня 2002 року прийняв постанову № 1433, згідно з якою комп’ютерні тифлокомплекси були визнані засобами реабілітації. Конфігурація, склад і технічні вимоги до тифлокомплексу були розроблені Центром. У 2003 році Центром розроблено Програму комп’ютеризації Українського товариства сліпих і щороку розроблялися технічні вимоги до комп’ютерних тифлокомплексів. У 2006 році розроблено технічні вимоги до спеціальних комп’ютерних тифлокомплексів для бібліотек УТОС.
Ці комплекси дають змогу переписувати озвучену літературу з магнітної стрічки на CD-диски і флеш-карти, при цьому перетворювати інформацію з аналогового у цифровий формат. У 2006 – 2007 роках такими комплексами оснащені всі 79 бібліотек для незрячих.
У 2004, 2008 роках Центр став Лауреатом конкурсу «Зорі надії». У 2005 – 2008 роках нагороджувався дипломами Міністерства праці та соціальної політики України.